This is the official statement of service availability www.powiattorunski.pl/bez_barier:
The statement is based on the document http://www.mimas.ceti.pl/dia/ and can be distributed under the same principles.
· unpolluted environment
· beautiful landscapes
· favourable location near the towns of Toruń (closest
proximity 7km) and Bydgoszcz (closest proximity 30km)
· full technical infrastructure
· well-developed social infrastructure
· excellent primary and high schools
· medical service of high standard (in Health Centre in Łubianka)
· varied programme of cultural, sporting and recreational entertainments offered by the Culture Centre in Łubianka
· reliable administrative service in the Commune Council Office
We want to encourage you to visit the commune of Łubianka, the place whose unique features, diversified landscapes, charm and allure reflect its high individuality.
Welcome to Chełmża's Municipality site
CHEŁMŻA, One of oldest city of the Chełmiński region. It was the first capital of the Bishopric of chełmińskiego and notable events took place here. Today it is still possibile to find traces of these in the holy cathedral of Saint Trójcy, which is one of the most impressive gothic churches in Poland.
A bird view of Chełmża.
Szanowni Państwo, informujemy, że z dniem 25 września 2022 roku nastąpiła zmiana obsługi bankowej Powiatu Toruńskiego, w związku z czym zmianie uległy również numery rachunków bankowych Urzędu:
65 1090 1128 0000 0001 5139 4339 Opłaty geodezyjne
40 1090 1128 0000 0001 5139 4498 Dochody budżetowe (Opłaty komunikacyjne, najem, czynsze itp.)
13 1090 1128 0000 0001 5139 4499 Dochody Skarbu Państwa (Opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów oraz Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności)
16 1090 1128 0000 0001 5139 4348 Wadium i sumy depozytowe
Obsługę bankową Powiatu Toruńskiego prowadzi SANTANDER BANK POLSKA S.A., Warszawa.
Starostwo Powiatowe w Toruniu przywraca bezpośredni sposób obsługi klientów.
Wszystkie czynności dotyczące rejestracji pojazdów w Wydziale Komunikacji realizowane są po wcześniejszym umówieniu wizyty internetowej (http://rezerwacje.powiattorunski.pl/pol/login).
Przypominamy o obowiązku zachowania dystansu 1,5 m oraz stosowaniu maseczek w budynku.
Serdecznie Witamy
na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
Powiatu Toruńskiego
Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, na stronach Biuletynu Informacji Publicznej znajdziecie Państwo informacje publiczne dotyczące samorządu powiatowego - w szczególności o statusie prawnym powiatu, organizacji, przedmiocie działalności i kompetencjach, informacje o organach władzy i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach, strukturze własnościowej, majątku, a także dane o trybie działania władz i ich jednostek organizacyjnych, prowadzonych rejestrach, ewidencjach oraz wiele innych informacji publicznych, do których udostępnienia zostały zobowiązane organy władzy publicznej.
Zapraszamy także do odwiedzenia naszego serwisu powiatowego www.powiattorunski.pl. Można tu znaleźć wiele ciekawych informacji dotyczących naszego pięknego powiatu.
Starosta Toruński
Marek Olszewski
NABYWCA:
Powiat Toruński
NIP: 956-20-86-885
ODBIORCA:
Starostwo Powiatowe w Toruniu
ul. Towarowa 4-6
87-100 Toruń
KOMUNIKAT
w sprawie opłaty skarbowej
Od 1 stycznia 2007 r. wchodzi w życie nowa ustawa o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015 roku, poz. 783 z późn. zm.) zgodnie z którą, przestają obowiązywać znaki opłaty skarbowej.
W związku z tym, uprzejmie informujemy mieszkańców Powiatu, że od 1 stycznia 2007 roku nie wnosi się opłat za pomocą znaków opłaty skarbowej.
Opłaty skarbowej - bez prowizji - można dokonywać:
1. w kasach organu podatkowego tj. w Urzędzie Miasta Torunia:
- przy ul. Grudziądzkiej 126 B (od godz. 8.00-17.00)
- przy ul. Batorego 38/40 (od godz. 8.00-17.00)
2. w placówkach Banku Millennium:
- przy ul. Rynek Staromiejski 5 (w godz. 10.00-18.00)
- przy ul. Rynek Nowomiejski 21 (w godz. 9.00-17.00)
- przy ul. Szosa Chełmińska 17 ( w godz. 8.00-18.00)
- przy ul. Łyskowskiego 8 (w godz. 8.00-18.00)
- przy ul. Wyszyńskiego 10a ( w godz. 10.00-18.00).
Od 1 stycznia 2007 r. wpłaty bezgotówkowe winny być kierowane na rachunek Urzędu Miasta w Banku Millennium nr 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799.
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi funkcjonowanie samorządu powiatowego są:
Representatives of the City
Mayor - mr. Jerzy Czerwiński
tel. 056 675-22-91 / 2
burmistrz@chelmza.pl
um@chelmza.pl
Mayor's deputy - mr. Mark Kuffel
tel. 056 675-22-91 / 2 int.nr. 51
The secretary of City - mr. Janusz Wilczyński
tel. 056 675-22-91 / 2 int.nr. 31
The treasurer of City - mrs. Krystyna Lulka
tel. 056 675-22-91 / 2 int.nr.. 37
Organisational structure
1. Organisational Department
2. Department of Social and Civil Affairs
3. Department of Municipal Economy
4. Financial and Accountant Department
5. Department of Economics
6. Department of Legal Affairs
7. Municipal Guard
The committees of Municipal Advisory:
1. Committee of planning, budget and the finances
2. Committee of social matters
3. Evaluation Committee
4. Committee of municipal economy
and socio-economic development
The councillors of the Municipal Advisory of Chełmży, term of office 2006 - 2010
The chairman of the Municipal Advisory:
Janusz Kalinowski
The Vice Chairman of the Municipal Advisory:
Małgorzata Polikowska
Councillors:
1. Gajewski Jerzy
2. Kalinowski Janusz
3. Kałużny Mariusz
4. Kuczka Franciszek
5. Malczyński Jarosław
6. Mikołajczyk Janusz
7. Myszkowska Krystyna
8. Nowacki Sławomir
9. Polikowska Małgorzata
10. Szubrych Irena
11. Szwugier Arkadiusz
12. Wierzbowski Marek
13. Władysiak Zbigniew
14. Zegarski Krzysztof
15. Zieliński Zdzisław
In the commune of Łubianka there are 2 high schools (in Łubianka and Brąchnowo) and 4 primary schools (in Łubianka, Pigża, Warszewice and Wybcz). The primary and high schools in Łubianka constitute Joint Schools in Łubianka.
Joint Schools in Łubianka
Headmaster - Jacek Żebrowski - tel. (0 56) 674 80 11
* high school - 8 classes with the average of 21 students in one class
* primary school - 12 classes with the average of 20 students in one class
* toilets
* canteen
* gym
* sports field with surface of artificial grass
* dentist’s office
* computer room
High school in Brąchnowo
Headmaster - Wojciech Piórkowski - tel. (0 56) 678 88 15
* 6 classes with the average of 22 in one class
* toilets
* computer room
* canteen and gym in construction
Szkoła Podstawowa w Pigży
Headmistress - Małgorzata Cieślik - tel. (0 56) 674 08 28
* 11 classes with the average of 18 students in one class
* toilets
* canteen
* gym
* educational and therapeutic class
Primary School in Warszewice
Headmaster - Krzysztof Kępski - tel. (0 56) 675 93 01
* 8 classes with the average of 15 students in one class
* toilets
Primary School in Wybcz
Headmistress - Bogusława Osak - tel. (0 56) 678 86 90
* 6 classes with the average of 14 students in one class
* toilets
Przedstawicieli stowarzyszeń, fundacji, klubów sportowych, a także przedstawicielki kół gospodyń wiejskich zapraszamy do udziału w Powiatowym Forum Organizacji Pozarządowych i Grup Nieformalnych. Forum odbędzie się we wtorek, 12 grudnia 2023 r. w Toruniu, w Hotelu "Przystanek Toruń", ul. Chłopickiego 4. Początek spotkania o godz. 11.00.
65 lat ruchu Honorowego Krwiodawstwa członkowie klubu HDK w Chełmży świętowali 1 grudnia 2023 roku w Hotelu Imperium. Podczas uroczystości wręczono odznaki „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” oraz medale 65-lecia HDK, a przedstawiciele władz samorządowych Powiatu uhonorowali prezes klubu Zenonę Derwich Odznaką Honorową za Zasługi dla Powiatu Toruńskiego.
Zakończyła prace komisja konkursowa wybierająca „Społecznika Roku Powiatu Toruńskiego 2023”. Przed komisją było nie lada zadanie, bowiem w tegorocznej edycji konkursu zgłoszono aż 9 kandydatów! Wszyscy zgłoszeni kandydaci są organizatorami oddolnych działań i przedsięwzięć społecznych. Swoim długoletnim zaangażowaniem działają na rzecz innych oraz swojego najbliższego otoczenia. Podjęte przez nich działania wielokrotnie znalazły swoje odzwierciedlenie w postaci bogatej dokumentacji zdjęciowej i prasowej dołączonej do zgłoszeń.
Wspólne malowanie bombek, sportowa rywalizacja i licytacje znalazły się w programie katarzynek zorganizowanych w piątek 24 listopada 2023 r. z inicjatywy społeczności Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Małej Nieszawce i KGW Nowoczesne Gospochy. W wydarzeniu wziął udział Starosta Toruński Marek Olszewski.
Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.
Jeżeli chcecie wiedzieć więcej o organach władzy w powiecie toruńskim, wybierzcie którąś ze stron poniżej:
History of Chełmża
Chełmża is situated in the Chełmno land.Because of the advantageous defensive location settlement of some kind has always been present here. Its first traces date back to the last period of the Stone Age (end of Palaeolith). About 10,000 BC groups of reindeer hunters of the so-called Świdrz Wielkie and Lzngbzcame cultures arrived. Considerably later, about 4500 BC the first farmers came to the Chełmno land. The people were of the culture of the engraved ribbon ceramics and their settlement in Chełmża has been discovered. They grew corn, bred cattle, fished and hunted.
In Chełmża and its surroundings traces of settlement of people of other cultures were found, such as the culture of funnel-shaped cups, the culture of the so-called Łużyce and Malbork-Wielbark. The last one is associated with the Goths who came from Scandinavia. Traces of Prussian tribes are also numerous. About the middle of the 7th centurz AD Slavic people of the Goplanie tribe started to come to the region. Under the rule of the first Piast rulers the majority of the Chełmno land, including the village of Łoza, which is currently the town of Chełmża, formed a part of the then established Chełmno castellany. After king Bolesław Krzywousty's death in 1138 and the division of Poland into provinces the Chełmno land, being part of Mazovia, was ruled by the king's son Bolesław IV Kędzierzawy. The attempted conquest of the pagan Prussian tribes in the neighbouring northern Mazovia and the Chełmno land and attempted by Polish rulers brought retaliating raids of the tribes which resulted in great damages for the Chełmno lands.
At the beginning of the 13th century the land came under the control of prince Konrad I Mazowiecki. At this time the Christianisation mission of the pagan Prussian tribes was initiated and run by the missionary Prussian bishop, Chrystian of the Cistercian order. In 1222 prince Konrad bestowed on the bishop numerous estates in the Chełmno area, including Łoza and other villages in the neighbourhood. Six years later, in 1228, in a document issued in Biecz, prince Konrad granted the Chełmno lands to the knights of the Order of the Virgin Mary's Hospital of the German House in Jerusalem. The bestowal concerned a ground of strictly determined limits. Settling the Knights of the Teutonic Order on the Chełmno land was meant as a military support for the Bishops Christianisation mission. But history took quite a different course. In the end the Teutonic Knights took over a considerable part of the Christian lands and in 1243 his missionary bishopric was divided into four dioceses including e.g. the Chełmno diocese. Towards the end of 1245 the Dominican Heidenryk became bishop of that diocese.
The first bishop of Chełmno chose the village Łoza as its residence. On 19th April 1246 the Teutonic Order's Grand Master officially handed over the bishop Heidenryk the due property, i.e. vast estates including Łoza, the lake and adjoining villages. Probably around this time Łoza received its new name, Culmense.
In 1251 it was for the first time chronicled as a city (civitas). In the second half of the 13th century, during the great uprisings of the Prussian tribes, Chełmża also suffered from the war operations. Skomand, chief of the Sudowie tribe, is known to have unsuccessfully besieged the town in 1263 when the diocese was ruled yet by bishop Heidenryk. In July of the same year Chełmża was plundered and partially burned by Henryk Monte, chief of the Nantang tribe. Skoman once again laid the town under siege in 1227 and once again he was unsuccessful. In 1286 the city was damaged by a fire but it considerably expanded during the upcoming years. However, the 15th century wars between Poland and the Teutonic order meant new disaster for the city.
After the battle of Grunwald in 1410 the Polish troops seized Chełmża for a short time. Chełmno bishop Arnold Stapil paid homage to king Władysław Jagiełło. In 1422 Chełmża was captured by troops of the king and was considerably damaged. As a result of the thirteen year war (1454-1466) the city was incorporated in the Polish Kingdom.
At the beginning of the 16th century advocates of the Reformation came to the region. The local Franciscan convent declined. In 1531 a great fire wrecked nearly all the buildings of the town. In 1625 the Franciscan order was once again brought to Chełmża. In 1621 and 1627 the Swedish king Zygmunt III Wasa accompanied by prince Władysław stayed in the city. The Swedish wars between 1655-1660 resulted in great damage for the city.
At the beginning of the 18th century the land of Chełmno saw marches of Saxon, Swedish and Russian armies and troops of the followers of Stanisław Leszczyński. It resulted in the decline of the town. Plague epidemics in 1708-1710 were the last straw. New wars (the 1733-1735 succession wars and the seven year wars from 1756 to 1763) meant successive marches and winter quarters for the troops currently operating in the area. In 1762 a great fire destroyed nearly all of the city.
As a result of the 1st partition of Poland on the 15th September 1772 Chełmża, inhabited then by 600 people, was incorporated in Prussia. As a result of this colonisation action and the flow of Evangelicals to the land 24 per cent of the population was protestant by the end of the 18th century. The Franciscan order was once again liquidated. During the Napolean wars of 1807-1815 Chełmża formed a part of the Warsaw Duchy.
In 1824 the diocese capital was moved from Chełmża to Pelplin. Since 1815 the status of the town was growing as it became a base of commerce and handicraft for the surrounding farmland of rather good soil. In 1831 it had 1200 inhabitants, in 1871 this number had risen to 3000.
During the Springtide of Nations in 1848 Polish patriotism revived which was reflected in the establishment of a circle of the Polish League and the publishing of the paper "Biedaczek" by Julian Prejs in 1849-1850, aimed at Polish readers.
In 1866 the Agricultural and Industrial Society was set up. In 1879 a regional court of justice was established in Chełmża. At the same time two banks and a new school arose in the city. It is also noteworthy that the Jews who constituted 8 per cent of the whole population of the town, built a synagogue in 1880. In 1882 works on a building a large sugar plant and a railway junction, meant for the transportation of beets to the plant, started. The population rapidly increased from 3400 in 1880 to 10,600 in 1910.
The year 1869 was special for the culture of Chełmża as then the still functioning church choir "Cecylia" was founded. It was then when a variety of societies arose. However, the outbreak of the First World War put a stop to the development of the city.
As a result of the long war, living conditions in the city considerably worsened. The year 1917 is notorious in the history of Chełmża as it was the time of numerous riots. Patriotic feelings revived and resulted in student demonstrations against the teaching in German. On 8 January 1919 Poles attacked a marching to Chełmża troop of Grenzschutz but were fought off because of the overwhelming enemy forces. In retaliation the Germans shot their cannons a few times, killing 7 people accidentally and then arrested alleged leaders of the attacks.
On the 21st January 1920, by force of the Versailles Treaty, Chełmża was included into Poland. Those inhabitants who opted for Germans were displaced (around 2000 people). As a result the total population comprised 98 per cent of Poles, 1,8 per cent of Germans and 0,2 per cent Jews. During the interbellum a further growth of the population was observed from 10,700 in 1921 to 13,000 in 1939.
Results of the crisis of 1929 were felt by the people of Chełmża through greater unemployment and lower wages. As far as leading political parties were concerned, the National Democratic Party prevailed in the city and, to somewhat a smaller extent, the socialist party led by Stanisław Nehring, MP. At that time the "Gazeta Chełmżyńska" and "Głos Chełmżyński" were issued.
Bronisław Kurzętkowski was mayor of the city from 1920 to 1933 and then was replaced on the office of Wiktor Barwicki in the years 1933-1939. Then, e.g. a park at Maja street 1 was set up, a chapel and a few houses for the unemployed were built. Possibilities of fighting unemployment of the municipal authorities however were greatly insufficient. Just before the outbreak of the war residents of the city were called to give a strong resistance to advancing Germans but the authorities hastily left Chełmża before enemy troops entered the gates. On 6th September 1939 German troops captured Chełmża. People hostile to the Germans were arrested.
Extermination of the Polish population started and because of this the majority of the local residents accepted the third or fourth group of "Volklista". As a result of the repressions the population number decreased from 13,000 to 10,000 in March 1945.
On January 24 1945 the Red Army seized Chełmża and repressions started once again, this time because of the supposed or actual collaboration with the Nazi's. Over 600 people were taken away to Siberia and most of them never returned. Russians also intended to take the sugar plant but a prompt intervention with the Soviet authorities prevented it.
A time of gradual development of the town started. In February 1946 Chełmża had 10,700 inhabitants, in 1980 already 15,000 and today it is inhabited by 15,500 residents.
Oświadczenia majątkowe.
Podstawę prawną oświadczenia o stanie majątkowym, zwanego „oświadczeniem majątkowym”, składanego przez radnych, członków zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osób zarządzających i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu starosty stanowi art. 25c ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Wzór formularza oświadczenia majątkowego określa Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu (…).
Informacje zawarte w oświadczeniu są jawne, z wyłączeniem informacji dotyczących adresu zamieszkania składającego oświadczenie oraz miejsca położenia nieruchomości, stosownie do art. 25d ustawy o samorządzie powiatowym. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
The Culture Centre in Łubianka has been successfully initiating, organising and supervising cultural and sporting events in the commune for many years
Many other institutions have their share in creating the cultural image of the region as well. The list includes: local councils, school sports clubs, primary and high schools, Country Societies, Fire Brigades and the Public Library in Łubianka. The commune is also a stage of a number of popular and sporting events, the most entertaining being:
- the International Indoor Hockey Tournament (launched in 1999)
- the Council Run in Łubianka in Long-distance Running Championships of self-governments of the Province of Kuyavia and Pomerania
- Toruń Marathon: Toruń – Łubianka – Toruń
- the Independence Run from Łubianka through Bierzgłowo, Zamek Bierzgłowski and Leszcz to Pigża, a part of the Marshal’s Grand Prix in Long-distance Running of the Province of Kuyavia and Pomerania.
Local residents specially cherish the Tournament of Villages of the commune of Łubianka organised here every year, the Family Picnic, the Family Sports Games, Sporting and Fire-fighting competitions, summer football matches and winter violleyball, basketball and table tennis games.
Na niniejszych stronach możecie Państwo zapoznać się ze Statutem Powiatu Toruńskiego (po wejściu na łącze u góry "Statut Powiatu"). Statut można pobrać w formacie pliku "pdf".
Na stronach tych umieszczone są również wszystkie uchwały Rady Powiatu jako pliki do pobrania. Uchwały pogrupowano rocznikami począwszy od 1998 roku, a więc od momentu utworzenia samorządu powiatowego. Jeśli chcemy szybko znaleźć konkretną uchwałę proponuję skorzystać z wyszukiwarki umieszczonej w górnym lewym rogu ekranu.
Ponadto na stronie tej zamieszczony jest wykaz aktów prawa miejscowego, wydanych przez Radę Powiatu Toruńskiego.
Starostwo Powiatowe w Toruniu
ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń
tel. +48 56 662-88-88
e-mail: starostwo@powiattorunski.pl
Godziny pracy Starostwa:
7:30-15:30 w poniedziałki, środy, czwartki
7:30-16:30 we wtorki
7:30-14:30 w piątki
INFORMACJA
dotycząca przyjmowania interesantów
w sprawach skarg i wniosków
w Starostwie Powiatowym w Toruniu
Rachunki bankowe
Rachunki bankowe Urzędu obsługuje Kujawsko - Dobrzyński Bank Spółdzielczy
STAROSTWO POWIATOWE W TORUNIU:
Opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dochody budżetowe z tytułu usług geodezyjnych)
38 9550 0003 2024 0201 1255 0007
Opłaty komunikacyjne, najem, czynsze itp. (Dochody budżetowe pozostałe)
76 9550 0003 2024 0201 1255 0002
Opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów (Dochody Skarbu Państwa)
92 9550 0003 2024 0201 1255 0005
Wadium
22 9550 0003 2024 0201 1255 0004
ZFŚS
81 9550 0003 2024 0201 1255 0009
Wydatki budżetowe
06 9550 0003 2024 0201 1255 0001
POWIAT TORUŃSKI:
Rachunek podstawowy budżetu Powiatu Toruńskiego
44 9550 0003 2024 0201 0694 0001
District and Municipal Public Library in Chełmża
Market 4 tel. 675-61-33
In the District and Municipal Public Library of Chełmża mr. Julian Preisa cooperates with similar institutions. The library has existed since 1946 and one should remember this is the largest institution in its kind. The library conducts reading activities as well as expositions. The Museum Room is part of the organisational structure of the Library and presents a permanent exposition concerning the history of Chełmża and its neighbourhoods. The Lounge of Exhibition is compromised in the Chełmża town hall. Here, art works of a wide artistic range of both Chełmża and other localities are presented. The Centre of Culture deals as well with the terrain of the organisation of cultural life in the city. It has been active since 1999 and was qualified to create and popularise mass culture in the City of Chełmża. The realisation of the tasks of the Centre of Culture follows forms of activity such as:
• sections of interests,
• own events,
• the realization of events and municipal ceremonies,
The organisation of the Centre of Culture is divided into the
• arts section
• musical section,
• vocal section,
The Centre of Culture also embodies a small internet cafe
In June 2002 an Information Point about the European Union was established
The library is the publisher of regional monthly " the Voice of Chełmża", which concerns current issues of the city the and its neighboring communes.
The Chełmża Company of Culture
Market 4, tel. 675-24-61
Located in the library building the Chełmża Company of Culture has been in function since 1968. Thanks to the initiative of its members the Company has since 1990 been publishing the “Chełmża Newspaper”. This links it back to the period before WWII when the newspaper was published under the same title.
Sport and Tourism
Sports play an important role in the local activity of the city. In Chełmża seven sport clubs exist, which are:
1. The Tourists Sports Club "Textile Worker - Włókniarz”
Boulevard 1000 - the lecia, tel. / 056 / 675-20-93, / 056 / 675-35-07
kst_wlokniarz@poczta.onet.pl
Włókniarz has been established in 1999 and has two fields of activities during the summer, sailing and kayaking. Platforms and kayaks are present and serve kayak and sailor groups from different clubs as well as tourists arriving with their own equipment. A sub structure of Włókniarz is the Schoolboy Sport Club “Student”, which has accomplished successes in kayak polo in the country and the region.
2. “Rowing Company 1927 - Towarzystwo Wioślarskie 1927”
http://www.republika.pl/chtw/
Maja street 14
The rowing section functions for its own needs as well as for other clubs.
3. Soccer Club "Legia”
Maja street 18, tel. / 0-56 / 675-21-60)
4. Boxing Club "Drive On - Pogoń”
ul. Hallera 19
5. Modelling Club “Combat”
It takes place in Polish championships with models of airplanes, vehicles and ships.
6. The interschool Karate Club "Chełmża”
Practicing karate in the "Shotokan” style
7. The “Angling Wheels - Koła Wędkarskie”
Bł. Jute street 4 tel. 0-56 / 675-30-45 and / 0-56 / 675 20 51
The biking club is very active at the terrain of the city. The club unites bikers from the whole cities area.
The city furthermore provides two sport centers for exercising sports. These are
• Sports Hall "Spectecular" (Hallera street 19, tel. 0-56 / 675 65 93)
The sports hall is equipped with air-conditioning and rehabilitation. The Hall possesses equipment for handicapped persons as well. The playing field meets the requirements for all team sports.
• Municipal Stadium, Maja street 18, tel. (0-56) 675-36-55
The stadium provides the infrastructure for practicing athletics, and also a training plate and a shooting area.
Through the city run three tourist routes, which are possible to conduct on foot or by bicycle:
1. The yellow route runs through Papowo Bishop - Bielczyny - Chełmża. It has a total length of 10,4 km.
2. The blue route runs through Chełmża - Mirakowo - Stoneware clay - Gronowo - Whirl - Ciechocinek. It has a total length of 39,5 km.
3. The green route runs through Chełmża - Kitchen - Grodno - Kiełbasin - Kiełbasinek -Dźwierzno - Zelgno - Witkowo -Dziemiony - Stingy - Bielczyny Głuchowo - Nawra - Kończewice - Chełmża. Its total length consists of 44 km.
Click the map to view the routes.
Archidiakonka – The Lake
The Chełmża lake is called Archidiakonka and covers 299 hectare. Several sorts of fish exist in it, such as walleye, pike, perch, bream, roach and carp. Big carps and trout are the specialty of the lake.
These different sorts of fish make the lake attractive for fishery. At Archidiakonka one can take part in unique adventure fishing camps, which aim at catching big carps. One can obtain fishing permission at the Municipality's Polish Angling Relationship at Bł. Jute street 4, tel. 0-56 / 675-30-45 or 0-56 / 675 20 51.
The tourist attractiveness of Chełmża mainly lies in the value of the lake, which is the biggest in the Toruń district. The surface is about 299 ha and it stretches itself over a length of 6,100 m. It is approximately 27 meters deep and its water is recognised as being in the second class of cleanness.
The lake's sports centres are situated in the
• Excursion House at Tumska street 12, tel. 0-56 / 675 45 83 and at
• Municipal Beach "Secluded Spot", where one can hire swimming equipment.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym zawiera uregulowanie statusu powiatowych służb, inspekcji i straży.
Zadania służb, inspekcji i straży są zadaniami z zakresu administracji rządowej i jednostki te pomimo włączenia do powiatowej administracji zespolonej nie utraciły statusu jednostek administracji rządowej, tyle że zespolonej pod zwierzchnictwem starosty (art. 35 ust. 2 ustawy). Zwierzchnictwo starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami nie ma charakteru służbowego a zakres zwierzchnictwa zawarty jest w ustawach dotyczących poszczególnych służb i inspekcji. Są to:
W myśl art. 33a ustawy kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonują określone w ustawach zadania i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych - komend i inspektoratów - stanowiących ich aparat pomocniczy. Według art. 33a ust. 3 jednostki te, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych Policji, są powiatowymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i wchodzą w skład powiatowej administracji zespolonej (art. 33b ustawy).
Na poziomie powiatu powiatową administrację zespoloną tworzą następujące służby, inspekcje i straże:
Ponadto funkcjonuje:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna i Powiatowy Inspektorat Weterynarii obsługują zarówno Miasto Toruń jak i Powiat Toruński.
Public support for entrepreneurs
In December 2004, the commune council of Łubianka prepared a programme of extensive support for new investors. The local government promotes and encourages the employment of local residents in newly established firms (tax exemptions).
The support includes price reductions for municipal properties for economic purposes and exemptions from property taxes. The maximum tax exemption period is 15 years. The resolution on public support will come in force in January 2005.
Sites for investements
The commune of Łubianka offers for sale 3 plots in Pigża for economic purposes.
Starostwo Powiatowe w Toruniu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Starostwa Powiatowego w Toruniu.
Data publikacji strony internetowej: 2015-12-29. Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2023-08-25.
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Grafiki opublikowane na stronie od września 2018 roku posiadają opisy alternatywne zgodnie z ustawowym terminem tj. 24.09.2018 r.
Filmy promocyjno-informacyjne opublikowane na stronie od kwietnia 2020 roku posiadają napisy zgodnie z ustawowym terminem tj. 23.09.2020.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-19. Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2023-08-25.
Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: extranet Joanna Paździerska.
Skróty klawiaturowe
Na niniejszej stronie internetowej dostępne są następujące skróty klawiszowe umożliwiające nawigację bez potrzeby używania urządzeń wskazujących (np. myszki):
Sposób użycia klawiszy dostępu jest zależny od posiadanego systemu operacyjnego:
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Krzysztof Zaborowski, k.zaborowski@powiattorunski.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 56 662 88 13. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jakiegoś jej elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementu. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Budynek jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością. Wejście do budynku bezprogowe z poziomu chodnika, a drzwi otwierają się automatycznie. Istnieje możliwość umówienia spotkania z klientem na parterze.
Toaleta dla osób poruszających się na wózkach znajduje się na parterze.
Przed wejściem do budynku znajdują się 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
Istnieje możliwość skorzystania z usług tłumacza migowego - więcej informacji można znaleźć na stronie https://www.bezbarier.powiattorunski.pl/7939,dla-nieslyszacych.
Tutaj znajdziecie Państwo informacje dotyczące zadań oraz zasad przyjmowania i załatwiania spraw należących do poszczególnych zakresów zadań komórek organizacyjnych Starostwa wynikających z przepisów prawa materialnego:
Zadania Powiatu zostały w sposób ogólny zdefiniowane w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym:
Art. 4. [Zadania powiatów]
tel 0 (prefix) 56 675 22 91
tel 0 (prefix) 56 675 22 92
fax 0 (prefix) 56 675 21 22
e-mail promocjaum@post.pl um@chelmza.pl
53. Mayor of City
51. From - To the Mayor of City
31. Secretary of City
30. Secretariat
36. Organisational Department
45. Frame
34. Economic Registration
43. Office of Municipal Advice
37. Treasurer of City
32. Accounting, Finances (Ms. Lewandowska, Mr. Siwek)
56. Accounting (Ms. Kwietniewska, Ms. Wilińska)
39. Taxes
57. Payments
40. Chief of Department of Social and Civil Affairs, the Legal Office
41. Office of Civil State
42. Promotion, Culture, Sport
44. Civil Defence, Military Matters
46. Identity Matters
55. Population Record
33. Record of Economic Activity
35. Chief of Department of Municipal Economy
38. Investments
47. Economic Territory, Convertion into Municipal Possessions
48. Planning of Spatial Building, Protection of Environment
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym:
a) treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności:
LOCAL COUNCIL OFFICE
Aleja Jana Pawła II nr 8
87-152 Łubianka
tel. (0 56) 678 82 17, 678 82 18
fax (0 56) 678 82 19
|
|||
Informacje kontaktowe |
Godziny przyjęć |
Jednostki |
Konta bankowe |
Starostwo Powiatowe w Toruniu ul. Towarowa 4-6 87-100 Toruń |
poniedziałek, |
Jednostka nr1 |
54 3434 4565 2343 4356 3456 2467 |
Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych współfinansowana ze środków Ministra Cyfryzacji
Since 1997 the commune of Łubianka has been maintaining friendly contacts with the commune of Łososina Dolna in the Province of Podkarpacie. In June 2005 the communes signed a cooperation contract, which defined mutual responsibilities.
These include:
- sharing experience of running communal services
- youth exchange in summertime
- developing relationships between local assosiations, country societies and fire brigades departments
- promoting the regions
The ceremony of signing the agreement between the communes of Łososina Dolna and Łubianka - Mayors Stanisław Golonka (on the left) and Jerzy Zająkała.
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności tej kontroli. Audyt wewnętrzny wykonuje czynności doradcze – jest to niezależna działalność mająca na celu usprawnienie organizacji.
Zadania Powiatu Toruńskiego wykonywane są przez Starostwo Powiatowe w Toruniu (w którego strukturze wyodrębniono 16 komórek organizacyjnych) oraz przez 14 powiatowych jednostek organizacyjnych.
Co roku na podstawie wyników analizy ryzyka, z uwzględnieniem priorytetów Starosty Toruńskiego i dostępnych zasobów osobowych, wyznacza się obszary działalności Powiatu Toruńskiego w których zostaną przeprowadzone działania w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej (zadania zapewniające), czynności doradcze oraz ocena sposobu wdrożenia i skuteczności zaleceń zrealizowanych przez audytowanego.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego. Z realizacji planu rocznego sporządzane jest sprawozdanie.
Dokumenty te publikujemy poniżej.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, min. realizując opracowane na podstawie przepisów szczegółowych programy powiatowe, które prezentujemy powyżej.
Informacje ogólne
Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu. Jest uchwalany przez Radę Powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej „rokiem budżetowym”.
Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu. Zarząd Powiatu przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia Rady Powiatu. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
Rada Powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego. W przypadku nieuchwalenia budżetu w tym terminie, do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Powiatu. W przypadku nieuchwalenia budżetu do dnia 31 stycznia roku budżetowego, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 28 lutego roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przygotowany przez Zarząd Powiatu. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada Powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę o prowizorium powiatu, Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada Zarząd Powiatu.
Zarządowi Powiatu przysługuje wyłączne prawo:
Poniżej prezentujemy wykaz nieruchomości Powiatu Toruńskiego według stanu na 31 grudnia 2018 roku oraz wartość majątku rozpisaną na poszczególne pozycje, jak też w postaci wykresu.
Zgodnie z nowelizacją przepisów (art. 30a ustawy o samorządzie powiatowym), zarząd będzie co roku do dnia 31 maja przedstawiał radzie raport o stanie powiatu. Raport obejmuje podsumowanie działalności zarządu powiatu w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady powiatu i budżetu obywatelskiego.
Rada Powiatu Toruńskiego rozpatrzy raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium. Będzie on rozpatrywany w pierwszej kolejności.
Nad przedstawionym raportem o stanie powiatu przeprowadzona będzie debata, w której będą mogli zabrać głos radni powiatu, jak i mieszkańcy powiatu. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos, musi złożyć do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 300 osób. Zgłoszenie te składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przeprowadzona debata nad raportem o stanie powiatu.
Po zakończeniu debaty rada powiatu przeprowadza głosowanie nad udzieleniem zarządowi powiatu wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu zarządowi powiatu wotum zaufania rada powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu.
Od marca 2005 r. ukazuje się bezpłatny miesięcznik samorządowy "Powiat Toruński". Początkowo wydawany był przez Starostwo Powiatowe w Toruniu raz na dwa miesiące w nakładzie 2.000 egzemplarzy. Od stycznia 2013 r. ukazuje się co miesiąc jako dodatek do bezpłatnej gazety regionu toruńskiego "Poza Toruń" w 30.000 egzemplarzy.
Starostwo Powiatowe w Toruniu
ul. Towarowa 4-6 (pokój 114), 87-100 Toruń
Na korespondencji prosimy umieścić dopisek: Miesięcznik "Powiat Toruński"
Od dnia 31.10.2021 r. weszły w życie przepisy, które rozszerzają ten katalog o:
W związku z ofertą złożoną w trybie uproszczonym przez Stowarzyszenie „Sykomora” z Osieka nad Wisłą na realizację zadania pn. „Poszukiwanie siatkarskich talentów – Osiek nad Wisłą” uprzejmie informujemy, iż Zarząd Powiatu Toruńskiego podjął decyzję o nieprzyznaniu dofinansowania na realizację wyżej wymienionego zadania.
Informacja o odstąpieniu od projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/136/19 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 czerwca 2019 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego na wniosek Gminy Chełmża, ul. Wodna 2, 87-140 Chełmża, reprezentowanej przez Pana Piotra Szefler – Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne „MELBUD” Sp. c. (pełnomocnika), w sprawie udzielenia pozwoleń wodnoprawnych.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: Nordzucker Polska S.A. ul. 5 Stycznia 54, 64-330 Opalenica, Zakład w Chełmży ul. Bydgoska 4, 87-140 Chełmża, decyzją nr AB.6740.1.38.2023.EK z dnia 1 grudnia 2023 r. został zatwierdzony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno budowlany oraz udzielono pozwolenia na budowę.
Zarząd Powiatu Toruńskiego, w drodze uchwały nr 848/2023 z dnia 29 listopada 2023 roku, powierza prowadzenie w 2024 roku punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego wyłonionym organizacjom pozarządowym:
Wszystkim organizacjom, które złożyły swoje oferty, dziękujemy za udział w konkursie.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie, w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.
Starosta Toruński zawiadamia, że na wniosek Zarządu Powiatu Toruńskiego w dniu 21 listopada 2023 r. została wydana decyzja znak: AB.6740.6.86.2023.BP o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: Elektrownia PV 76 Sp. z o.o. ,z/s ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa, przedłożonego dnia 02 października 2023r., decyzją nr AB.6740.4.171.2023.KMY z dnia 22 listopada 2023r. został zatwierdzony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielono pozwolenia na budowę.
20 listopada br. zakończył się proces konsultacyjny projektu Powiatowego Programu Opieki nad Zabytkami Powiatu Toruńskiego na lata 2023-2026. Organizacje pozarządowe nie wniosły uwag do projektu.
Zgodnie z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. 2021 r. poz. 2213 t.j.), Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości wynik pierwszego ustnego przetargu nieograniczonego na zbycie nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Skarbu Państwa.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia strony poprzez obwieszczenie, że decyzją znak: GD.ZUZ.5.4210.302.2020.EF/AOC z dnia 14.11.2023 r. udzielono pozwolenia wodnoprawnego.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: USM Sp. z o. o. reprezentowanej przez pełnomocnika P. Macieja Gajewskiego, z dnia 7 września 2023 roku, decyzją nr AB.6740.3.52.2023.EK z dnia 16 listopada 2023 roku został zatwierdzony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielono pozwolenia na budowę.
Starosta Toruński zawiadamia, że na wniosek Wójta Gminy Zławieś Wielka w dniu 16 listopada 2023 r. została wydana decyzja znak: AB.6740.9.132.2023.BP o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie drogi gminnej nr 100151C w m. Pędzewo, gmina Zławieś Wielka, powiat toruński, w ramach inwestycji: „Rozbudowa drogi gminnej w zakresie budowy chodnika w miejscowości Pędzewo”.
6 listopada br. zakończył się proces konsultacyjny projektu Programu współpracy Powiatu Toruńskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2024.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Gdańsku informuje o wszczęciu na wniosek spółki Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o., postępowania administracyjnego w przedmiocie wygaszenia decyzji Dyrektora RZGW WP w Gdańsku z dnia 04.11.2021 r. znak GD.RUZ.4210.64.9.2021.AG i decyzji Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego z dnia 20.12.2016 r. znak ŚG-I-W.7322.158.2016 oraz udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia i podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu, na żądanie Strony, postępowania administracyjnego w sprawie braku drożności rowu R-C2, przylegającego do działki 336/32 obręb Mała Nieszawka, gmina Wielka Nieszawka powodującego podtopienia przyległych gruntów na terenie wsi Mała Nieszawka.
Starosta Toruński zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie drogi gminnej w miejscowości Łążynek, gm. Obrowo, powiat toruński.
Zgodnie z zapisami art.19 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 901 ze zmianami) podmiotami uprawnionymi do uczestnictwa w przedmiotowych konsultacjach pozostają wyłącznie właściwe terytorialnie gminy tworzące powiat toruński.
Czekamy na uwagi i opinie gmin powiatu toruńskiego do 16 listopada 2023 roku.
Starosta Toruński informuje o wydaniu decyzji w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej o nieuregulowanym stanie prawnym położonej w obrębie Stary Toruń, gm. Zławieś Wielka, oznaczonej jako działka nr 206/1 o pow. 0,2800 ha, bez urządzonej księgi wieczystej, a wg wypisu z rejestru gruntów właściciel jest nieustalony, w celu budowy podziemnej linii elektroenergetycznej sieci kablowej SN-15kV.
Starosta Toruński zawiadamia, że na wniosek Wójta Gminy Lubicz w dniu 31 października 2023 r. została wydana decyzja znak: AB.6740.4.151.2023.BP o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej ul. Piastów w m. Złotoria w gminie Lubicz, powiat toruński.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Gdańsku informuje o zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego na wniosek spółki Target - Food Sp. z o.o., w przedmiocie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia strony poprzez obwieszczenie i podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu, na żądanie Strony, postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: ORENS Sp. z o. o., przedłożonego dnia 28 sierpnia 2023 r. (l. dz. 28738/2023), decyzją nr AB.6740.9.118.2023.MR z dnia 17 października 2023 r. został zatwierdzony projekt budowlany zmian dot. budowy farmy fotowoltaicznej (naziemna instalacja fotowoltaiczna o mocy do 2 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na dz. nr geod. 122/7, 122/8, 122/9 w obrębie 0015 Zarośle Cienkie, gmina Zławieś Wielka.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: ORENS Sp. z o. o., przedłożonego dnia 29 sierpnia 2023 r. (l. dz. 28854/2023), decyzją nr AB.6740.9.117.2023.MR z dnia 17 października 2023 r. został zatwierdzony projekt budowlany zmian dot. budowy farmy fotowoltaicznej (naziemna instalacja fotowoltaiczna o mocy do 2 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na dz. nr geod. 61/1 w obrębie 0001 Cegielnik, gmina Zławieś Wielka.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości, że po rozpatrzeniu wniosku inwestora: BALJAR Sp. z o.o., decyzją nr AB.6740.7.187.2023.BP został zatwierdzony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i wydane zostało pozwolenie na budowę systemu paneli fotowoltaicznych dla Elektrowni Słonecznej PV Obrowo III o mocy do 1 MW każda wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu koncesji Nr 4/E/2023 z dnia 10 października 2023 r., znak: OS.6522.11.2023.MD, udzielającej koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża „MŁYNIEC TK3”, położonego na terenie części działek nr nr 1273/12 i 1273/22 w miejscowości Młyniec Pierwszy, gmina Lubicz.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu koncesji Nr 2/E/2023 z dnia 10 października 2023 r., znak: OS.6522.10.2023.MD, udzielającej koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża „MŁYNIEC TK2”, położonego na terenie części działki nr 1273/22 w miejscowości Młyniec Pierwszy, gmina Lubicz.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu koncesji Nr 3/E/2023 z dnia 10 października 2023 r., znak: OS.6522.9.2023.MD, udzielającej koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża „MŁYNIEC TK1”, położonego na terenie części działki nr 1273/13 w miejscowości Młyniec Pierwszy, gmina Lubicz.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu koncesji Nr 1/E/2023 z dnia 10 października 2023 r., znak: OS.6522.8.2023.MD, udzielającej koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża „MŁYNIEC TK”, położonego na terenie części działki nr 1273/13 w miejscowości Młyniec Pierwszy, gmina Lubicz.
Starosta Toruński ogłasza drugi ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa, położonych w obrębie Obrowo, Gm. Obrowo, które zamierza zbyć łącznie.
Z warunkami przetargu można zapoznać się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Toruniu, ul. Towarowa 4-6, I piętro, pok. nr 107.
Starosta Toruński zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie drogi powiatowej nr 2021C Świerczynki – Ostaszewo w km od 4 + 260 do km 5 + 265 poprzez budowę ścieżki rowerowej.
Starosta Toruński zawiadamia o wszczęciu postepowania administracyjnego o wydanie decyzji w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej o nieuregulowanym stanie prawnym, położonej w obrębie Stary Toruń, gm. Zławieś Wielka, oznaczonej jako działka nr 206/1 (GGN.6853.17.2023.JG)
Informacja o opracowaniu projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej uchwałę w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa kujawskopomorskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego, poz. 3743) zmienioną uchwałą Nr XXXV/510/21 z dnia 30 sierpnia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. KujawskoPomorskiego, poz. 4347) oraz o rozpoczęciu konsultacji społecznych.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia i podaje do publicznej wiadomości informację, że dotrzymanie ustawowego terminu załatwienia sprawy dotyczącej udzielenia Gminie Obrowo, Aleja Lipowa 27, 87-126 Obrowo, pozwolenia wodnoprawnego w drodze decyzji Starosty Toruńskiego z dnia 30.07.2013 r., znak: OS.6341.34.2013.MO z dniem ostateczności nowej decyzji, nie jest możliwe w terminie określonym w art. 35 § 3 k.p.a. z uwagi na skomplikowany charakter sprawy, a załatwienie ww. sprawy nastąpi nie później niż do dnia 31.10.2023r.
Starosta Toruński zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie drogi gminnej w zakresie budowy chodnika w m. Pędzewo, gm. Zławieś Wielka, powiat toruński.
Starosta Toruński zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej ul. Piastów w m. Złotoria w Gminie Lubicz, powiat toruński.
Starosta Toruński zawiadamia, że na wniosek Wójta Gminy Czernikowo w dniu 2 października 2023 r. została wydana decyzja znak: AB.6740.3.37.2023.BP o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na rozbudowie drogi gminnej w m. Steklin (Ograszka) w gminie Czernikowo, powiat toruński.
W związku z ofertą złożoną w trybie uproszczonym - zgodnie z art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na realizację zadania pn. „Nieodkryty Powiat Toruński” informuję, iż Zarząd Powiatu Toruńskiego podjął decyzję (Uchwała Nr 815/2023 z dnia 27 września 2023 r.) o nieprzyznaniu dofinansowania za realizację ww. zadania.
W związku z ofertą złożoną w trybie uproszczonym - zgodnie z art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na realizację zadania pn. „Warsztaty z samoobrony” informuję, iż Zarząd Powiatu Toruńskiego podjął decyzję (Uchwała Nr 814/2023 z dnia 27 września 2023 r.) o nieprzyznaniu dofinansowania za realizację ww. zadania.
Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Chełmża przedmiotowa nieruchomość znajduje się w obszarze o przeznaczeniu określonym jako: „kierunki zmian w przeznaczeniu terenów – tereny otwarte”: R rolne o przewadze gatunków ornych. Warunkiem udziału w przetargu, który odbędzie się dnia 10 listopada 2023 r. o godz. 10.00 w budynku Starostwa Powiatowego w Toruniu, jest okazanie wpłaty wadium, okazanie dowodu tożsamości oferenta, w przypadku osób prawnych aktualnego odpisu z właściwego rejestru oraz stosownych pełnomocnictw i dowodów tożsamości osób reprezentujących dany podmiot.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia i podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu, na żądanie Strony, postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na likwidację i przebudowę odcinka rowu przydrożnego, budowę odcinka rowu przydrożnego, budowę wylotu z kanalizacji deszczowej, na działkach ewid. nr 144, 147/4, 153, 154, obręb 0007 Łążyn, gm. Zławieś Wielka oraz usługę wodną na odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do rowu przydrożnego, zlokalizowanego na wyżej wymienionych działkach.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia, że w dniu 19 września 2023 r. wydano decyzję, znak: GD.ZUZ.5.4210.251.2023.ACS dla Pani Katarzynie Stankiewicz i Panu Marcinowi Stankiewicz, prowadzącym działalność gospodarczą pn. „AUTOCENTRUM Sp.C z/s Ławy 5, 87-500 Rypin, wygaszającą decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 21 listopada 2019 r., znak: GD.ZUZ.5.421.123.2019.JL udzielającej pozwolenia wodnoprawnego.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu w dniu 15.09.2023 r. decyzji znak: OS.6233.10.2023.JW, zezwalającej na prowadzenie zbierania odpadów przez Pana Sebastiana Piotrowskiego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Skup Sprzedaż Sebastian Piotrowski, ul. Narcyzowa 81, 87-100 Toruń, na terenie działki nr 77/1 w miejscowości Mazowsze, gmina Czernikowo.
Starosta Toruński informuje o wydaniu decyzji w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej o nieuregulowanym stanie prawnym położonej w obrębie Siemoń, gm. Zławieś Wielka, oznaczonej jako działka nr 48/3 o pow. 0,48 ha, bez urządzonej księgi wieczystej, a wg wypisu z rejestru gruntów właściciel jest nieustalony, w celu budowy linii elektroenergetycznej sieci kablowej nn-0,4kV.
Starosta Toruński podaje do publicznej wiadomości wynik pierwszego ustnego przetargu nieograniczonego na sprzedaż nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia, że w dniu 5 września 2023 r. wydano decyzję, znak: GD.ZUZ.5.4210.196.2023.MK dla ENERGA-OPERATOR S.A., ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, Oddział w Toruniu, ul. Gen. Bema 128, 87-100 Toruń, udzielającą pozwolenie wodnoprawne.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia i podaje do publicznej wiadomości informację, że decyzją znak: GD.ZUZ.5.4210.297.2023.AOC z dnia 01.09.2023 r. udzielono pozwolenia wodnoprawnego w związku z inwestycją pn: „Budowa gazociągu DN1000 MOP 8,4 MPa Gustorzyn – Wicko, część 1 odc. Gustorzyn Gardeja”.
Działając na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy, na podstawie ww. ustawy i rozporządzenia oraz zgłoszenia pracy geodezyjnej nr GOD.6640.3346.2023 w Starostwie Powiatowym w Toruniu, Sigeo Sp. z o. o. zawiadamia o spotkaniach w związku ze stabilizacją punktów granicznych określających granicę działki nr: 108 obręb Toporzysko (droga krajowa nr 80).
Działając na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy, na podstawie ww. ustawy i rozporządzenia oraz zgłoszenia pracy geodezyjnej nr GOD.6640.3345.2023 w Starostwie Powiatowym w Toruniu, Sigeo Sp. z o. o. zawiadamia o spotkaniach w związku ze stabilizacją punktów granicznych określających granicę działek nr: 278/3, 278/5, 284/1 obręb Czarnowo (droga krajowa nr 80).
Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zawiadamia i podaje do publicznej wiadomości informację, że dotrzymanie ustawowego terminu załatwienia sprawy dotyczącej udzielenia Gminy Obrowo, Aleja Lipowa 27, 87-126 Obrowo, pozwolenia wodnoprawnego na usługę wodną – wprowadzenie ścieków pochodzących z terenu części miejscowości: Obrowo, Kawęczyn, Zawały, Dobrzejewice, Łążyn i Głogowo istniejącym wylotem kanalizacji sanitarnej, dz. ew. nr 203/1 obręb 0002 Dobrzejewice, gm. Obrowo, powiat toruński oczyszczonych ścieków komunalnych, w mechaniczno-biologicznej
oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w Dobrzejewicach, dz. ew. nr 202/4 obręb 0002 Dobrzejewice,
gm. Obrowo, powiat toruński do ziemi, poprzez rów melioracyjny A, dz. ew. nr 203/1, 204/2 obręb
0002 Dobrzejewice, gm. Obrowo, powiat toruński oraz wygaszenie dotychczas udzielonego
pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód – wprowadzanie do ziemi ścieków
bytowych poprzez biologiczno-mechaniczną oczyszczalnię ścieków w miejscowości Dobrzejewice,
kolektorem kanalizacyjnym ⌀200 mm zakończonym wylotem ⌀200 mm w rowie melioracji
szczegółowej R-A w zlewni rzeki Drwęca w drodze decyzji Starosty Toruńskiego z dnia 30.07.2013 r.,
znak: OS.6341.34.2013.MO z dniem ostateczności nowej decyzji, nie jest możliwe w terminie
określonym w art. 35 § 3 k.p.a. z uwagi na skomplikowany charakter sprawy, a załatwienie ww.
sprawy nastąpi nie później niż do dnia 30.09.2023 r.;
Zgodnie z art. 147a ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 w 2023 r. rolnikowi może być przyznana płatność dla małych gospodarstw, na podstawie złożonego przez rolnika żądania, jeżeli:
Do dnia 14.08.2023 r. Agencja prowadzi nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych w plonie głównym materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany dla producenta rolnego, któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.
Termin naboru
W terminie do dnia 14 sierpnia 2023 r. Agencja prowadzi nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych w plonie głównym materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany dla producenta rolnego, któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.
Starosta Toruński zawiadamia o zamiarze wszczęcia postępowania administracyjnego o wydanie decyzji w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej o nieuregulowanym stanie prawnym, położonej w obrębie Stary Toruń, gm. Zławieś Wielka, oznaczonej jako działka nr 206/1 o pow. 0,28 ha, bez urządzonej księgi wieczystej, a wg wypisu z rejestru gruntów właściciel jest nieustalony.
Rada Powiatu Toruńskiego na sesji w dniu 30 czerwca 2022 roku podjęła uchwałę nr XXXIX/246/2022 w sprawie wprowadzenia zakazu używania silnikowych jednostek pływających na jeziorach powiatu toruńskiego.
Każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi na terenie powiatu toruńskiego, może zgłosić ten fakt Staroście Toruńskiemu.
Rodzaje działalności mogących z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wraz ze wskazaniem przykładowych dla tych działalności zanieczyszczeń, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395).
Na stronach działu "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" możesz uzyskać szczegółowe informacje o aktualnych ogłoszeniach zamówień publicznych.
W zależności od szukanych informacji wybierz odpowiedni link.
Od 6 marca 2020 r. została uruchomiona platforma przetargowa, na której umieszczane są zamówienia publiczne prowadzone przez Starostwo Powiatowe i podległe jednostki organizacyjne. Aby przejść do platformy należy kliknąć poniższy link "Platforma przetargowa"
Postępowania o zamówienia publiczne wszczęte przed 6 marca 2020 r. oraz dotyczące COVID 19 znajdują się poniżej.
Głównym celem GEOPORTALU jest udostępnianie danych przestrzennych, które nie są płatne. Dlatego przeciętny klient urzędu nie musi się autoryzować (logować) w systemie - wystarczy kliknąć ikonę „portal mapowy”
Przy pomocy WebEWID Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami prezentuje:
Przy pomocy GEOPORTALU klient WGiGN może:
Po zalogowaniu do GEOPORTALU przez e-puap lub przez wcześniej założone konto można uzyskać dostęp do:
Portalu Geodety w którym jako Geodeta Uprawniony możesz:
Portalu Katastralnego, gdzie pracownicy urzędów gminnych i pozostałych wydziałów starostwa oraz wszystkich instytucji, które potrzebują wglądu do rejestrów publicznych ewidencji gruntów, budynków i lokali uzyskują narzędzia do:
Portalu Interesanta który przeznaczony jest do obsługi klientów zamawiających materiały i dokumenty (w postaci elektronicznej lub papierowej), na przykład:
Portalu Rzeczoznawcy dzięki któremu możesz uzyskać dostęp do transakcji zgromadzonych w naszej bazie, oraz przejrzeć akty notarialne związane z tymi transakcjami. Wgląd do transakcji mogą uzyskać wszyscy zainteresowani. Wgląd do aktów notarialnych jest dostępny wyłącznie dla rzeczoznawców majątkowych.
Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty. W związku z tym, w celu zapewnienia otwartości i konkurencyjności, istnieje obowiązek upowszechniania ogłoszenia o naborze na wolne stanowiska pracy, listy kandydatów, którzy zgłosili się do tego naboru, jak również informacje o wyniku naboru.
Wymóg zamieszczenia powyższych informacji w BIP-ie nakłada wprowadzony do ustawy o dostępie do informacji publicznej przepis zawarty w art. 6 ust. 1 pkt 3 lit.g.
Przeprowadzany w ramach Programów ochrony powietrza dla Powiatu Toruńskiego, Programu ochrony środowiska dla Powiatu Toruńskiego oraz działań proekologicznych.
Już 13 października 2022 r. rozpoczyna się kolejny konkurs prowadzony przez Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Toruniu. Każdy pełnoletni mieszkaniec Powiatu Toruńskiego może się wykazać swoją wiedzą i wypełnić test z zakresu ochrony powietrza. Nagrody –czujnik czadu otrzyma 16 osób, które poprawnie wypełnia test.
Ochrona powietrza to inwestowanie w ekologiczne środki transportu (także ich promocja
i unowocześnianie) oraz modernizacja istniejących technologii przemysłowych tak, by emitowały coraz mniej zanieczyszczeń, a przede wszystkim ograniczenie niskiej emisji pochodzącej z gospodarstw domowych.
Program ochrony środowiska i Programy ochrony powietrza służą do realizacji tych celów oraz propagowaniu działań proekologicznych.
Prosta formuła, słuszna idea i nagroda niech Was zmotywuje do wzięcia udziału.
Test i regulamin dostępny jest tutaj: Test konkursowy
O terminie i sposobie przekazania czujników będziemy informować po zakończeniu testu.
Dnia 5 sierpnia 2015 roku Sejm RP uchwalił ustawę o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, której celem jest zapewnienie obywatelom równego dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym.
W tym celu zawarliśmy porozumienia z większością gmin tak aby wskazać punkty darmowej pomocy prawnej w pobliżu osób jej potrzebujących, bez konieczności przyjazdu do Torunia na ul. Towarową. W wyznaczonych punktach prowadzonych przez adwokatów, radców prawnych oraz organizacje pozarządowe można uzyskać nieodpłatną pomoc prawną lub skorzystać z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Zorganizowana zostanie także mediacja jeśli pojawi się taka potrzeba.
W 2023 roku nieodpłatne poradnictwo obywatelskie świadczy Stowarzyszenie Zaborskie Towarzystwo Naukowe z siedzibą w Brusach. Nieodpłatnych porad prawnych udziela Fundacja Togatus Pro Bono z siedzibą w Olsztynie oraz adwokaci i radcowie wyznaczeni przez Radę Adwokacką w Toruniu i Izbę Radców Prawnych w Toruniu. Przed skorzystaniem z pomocy prosimy o sprawdzanie aktualnych zasad obowiązujących w lokalach wchodząc w linki do poszczególnych gmin poniżej.
Harmonogram i adresy punktów nieodpłatnej pomocy prawnej,
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
w 2023 roku
dostępne są w pliku PDF do pobrania poniżej lub po najechaniu myszką na wybraną przez siebie gminę z listy:
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej rejestracji na wizytę można dokonać za pośrednictwem numeru telefonu (56) 662 88 88.
Na początku tekstu znajduje się też moduł do elektronicznych zapisów na poradę.
Ministerstwo Sprawiedliwości zachęca do korzystania z dyżurów specjalistycznych na terenie całego kraju. Dyżury te oferują wiedzę i doświadczenie prawników oraz doradców obywatelskich w konkretnych dziedzinach – listę dyżurów specjalistycznych znajdziecie TUTAJ. Zapraszamy do korzystania ze specjalistycznej pomocy.
Rozwój usług świadczonych za pośrednictwem Internetu doprowadził do nowego sposobu docierania do klientów poprzez wysyłanie informacji handlowych w postaci wiadomości e-mail. W związku z brakiem możliwości kontaktu osobistego z klientem w warunkach handlu elektronicznego przekaz ten stał się naturalnym sposobem kontaktu na linii sprzedawca – kupujący czy usługodawca – usługobiorca. Więcej w artykule pt.: „Jakie e-maile można wysyłać bez zgody klienta – aspekt marketingowy”, lub na portalu społecznościowym Facebook: https://www.facebook.com/fundacja.togatus.
Od początku 2019 roku z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może skorzystać każda osoba, której nie stać na uzyskanie odpłatnej porady – warunkiem uzyskania nieodpłatnej pomocy jest złożenie stosownego oświadczenia.
Porady co do zasady udzielane są podczas osobistej wizyty w punkcie. Jednakże osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą uzyskać nieodpłatne porady również za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefon, internet), przez zorganizowanie wizyty w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego. W szczególnych sytuacjach możliwe jest zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania. Wniosek o umożliwienie udzielenia porady poza lokalem należy złożyć do Starosty Toruńskiego uzasadniając swoją sytuację. Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Poradnictwo obywatelskie od 2019 roku zaczęto wprowadzać stopniowo, w coraz większej liczbie punktów w kraju tak, aby docelowo było świadczone w wymiarze jednej czwartej wszystkich dyżurów w każdym powiecie.
Poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu. W zakres poradnictwa obywatelskiego może wchodzić również nieodpłatna mediacja.
Nieodpłatna mediacja w roku 2019 była świadczona w wybranych lokalizacjach, natomiast od roku 2020 jest już dostępna w każdym punkcie. Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona. Nieodpłatną mediację prowadzi mediator.
Edukacja prawna, to zgodnie z ustawą działania zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa.
Od dnia 1 stycznia 2019 roku zadania te są realizowane przez organizacje pozarządowe w ramach umowy na prowadzenie punktu poradniczego. Jednocześnie (niezależnie od działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe) również inne organy administracji publicznej, realizując pozostające w ich właściwości zadania z zakresu edukacji prawnej społeczeństwa, mają możliwość podejmowania działań edukacyjnych.
Problemy rodzinne, zdrowotne, pedagogiczne czy zawodowe często przenikają się nawzajem i wymagają wielu konsultacji i współpracy kilku instytucji. Właśnie dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej prezentujemy listę instytucji w których można szukać nieodpłatnej pomocy i wsparcia.
Biuro Rzeczy Znalezionych
w Starostwie Powiatowym w Toruniu
w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich
ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń, I piętro, pok. 100
tel. (56) 662 88 06
e-mail: org@powiattorunski.pl
Godziny pracy biura (w godzinach urzędowania Starostwa):
- poniedziałek, środa, czwartek - od godz. 7.30 do 15.30
- wtorek - od godz. 7.30 do 16.30
- piątek - od godz. 7.30 do 14.30
Biuro Rzeczy Znalezionych działa w oparciu o:
Na podstawie wyżej cytowanych przepisów, do Biura oddaje się rzeczy znalezione na terenie powiatu toruńskiego albo rzeczy znalezione przez mieszkańca powiatu toruńskiego. Szczegółowy tryb postępowania przedstawia Karta informacyjna SP-134 pn.: "Zawiadomienie o znalezieniu rzeczy znalezionej".
Jednocześnie informuje się, że do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmowane są rzeczy, których szacunkowa wartość przekracza 100 zł, chyba że jest to rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej.
Uwaga:
Biuro nie przyjmuje rzeczy znalezionych na terenie Miasta Torunia i przez mieszkańców zamieszkałych w Toruniu. Toruń jest miastem na prawach powiatu i organem właściwym jest Prezydent Miasta.
Osoby poszukujące zagubionych rzeczy winny się również skontaktować z najbliższym komisariatem Policji lub Strażą Miejską, a w przypadku zgubienia przedmiotów w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego - z właściwym zarządcą (np. MZK w Toruniu, zarządcą centrum handlowego, kina, sali koncertowej, itp.).
Rzeczy znalezione przechowywane są w Biurze przez okres dwóch lat od ich znalezienia lub przez rok od wezwania osoby uprawnionej do ich odbioru.
Podstawą wydania rzeczy z depozytu jest okazanie dokumentu tożsamości, okazanie dokumentu potwierdzającego własność lub określenie cech charakterystycznych rzeczy a także przybliżenie miejsca zagubienia przedmiotu.
ZESTAWIENIE WYNIKÓW GŁOSOWANIA I PODZIAŁU MANDATÓW
INFORMACJA
Powiatowej Komisji Wyborczej w Toruniu
powołanej w celu przeprowadzenia wyborów do rad powiatów
zarządzonych na dzień 21 października 2018 r.
o składzie, siedzibie i dyżurach do dnia głosowania
Lp. |
Imię i nazwisko |
Funkcja |
1. |
Wojciech Modrzyński |
Przewodniczący Komisji |
2. |
Natalia Ewa Żochowska |
Zastępca Przewodniczącego Komisji |
3. |
Joanna Magdalena Bejgier |
Członek |
4. |
Bronisława Duszyńska |
Członek |
5. |
Alicja Gajewska |
Członek |
6. |
Kinga Kłopotek-Nowakowska |
Członek |
7. |
Jacek Krężelewski |
Członek |
8. |
Lidia Ptaszyńska |
Członek |
9. |
Marlena Fladrowska |
Członek |
10. |
Anna Trokowska |
Członek |
Lp. |
Data |
Godziny dyżurów |
Nazwisko i imię członka PKW |
1. |
17-10-2018 (śr.) |
godz. 11.00-13.00 |
Natalia Ewa Żochowska |
2. |
18-10-2018 (czw.) |
godz. 11.00-13.00 |
Natalia Ewa Żochowska |
3. |
19-10-2018 (pt.) |
godz. 12.00-14.30 |
Natalia Ewa Żochowska |
4. |
20-10-2018 (sob.) |
godz. 10.00-13.00 |
Joanna Magdalena Bejgier |
godz. 10.00-13.00 |
Alicja Gajewska |
||
godz. 10.00-13.00 |
Natalia Ewa Żochowska |
Lp. |
Data |
Godziny dyżurów |
Nazwisko i imię członka PKW |
1. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 7.00-9.00 |
Lidia Ptaszyńska |
2. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 9.00-11.00 |
Bronisława Duszyńska |
3. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 11.00-13.00 |
Marlena Fladrowska |
4. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 13.00-15.00 |
Anna Trokowska |
5. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 15.00-17.00 |
Kinga Kłopotek-Nowakowska |
6. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 17.00-19.00 |
Krężelewski Jacek |
7. |
21-10-2018 (nd.) |
godz. 19.00-21.00 |
Modrzyński Wojciech |
8. |
21-10-2018 (nd.) |
od godz. 21.00 |
Cała Komisja |
Przewodniczący
Powiatowej Komisji Wyborczej
w Toruniu
/-/ Wojciech Modrzyński
INFORMACJA
KOMISARZA WYBORCZEGO W TORUNIU I
z dnia 6 kwietnia 2018 r.
Na podstawie § 3 ust.1 uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 5 lutego 2018 r. w sprawie określenia właściwości terytorialnej i rzeczowej komisarzy wyborczych oraz ich siedzib, a także trybu pracy komisarzy wyborczych podaje się do publicznej wiadomości następujące informacje:
I. Uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 26 marca 2018 r. w sprawie powołania komisarzy wyborczych na Komisarza Wyborczego w Toruniu I został powołany: Kazimierz Edward Klugiewicz.
II. Właściwość terytorialna Komisarza Wyborczego w Toruniu I obejmuje obszary powiatów:
chełmiński, golubsko-dobrzyński, toruński oraz miasto na prawach powiatu: Toruń.
III. Adres siedziby Komisarza Wyborczego w Toruniu I:
Delegatura Krajowego Biura Wyborczego w Toruniu,
ul. Plac Teatralny 2 (budynek Urzędu Marszałkowskiego) 87-100 Toruń
Tel: 56 62 18 540, 56 62 18 377, Fax. 56 622 85 47
IV. Godziny dyżurów: piątek - godz. 10:00 - 11:00
Komisarz Wyborczy
w Toruniu I
(-) Kazimierz Klugiewicz
I. ZASADY I TRYB SKŁADANIA PETYCJI
Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Petycję może złożyć osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną lub grupa tych podmiotów.
Petycję można złożyć w interesie publicznym, własnym albo podmiotu trzeciego za jego zgodą.
O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.
Petycja powinna zawierać:
Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Toruniu, danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego w interesie którego petycja jest wnoszona.
Petycję pozostawia się bez rozpatrzenia, jeżeli nie zawiera:
Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego powinna zawierać imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Do wniesionej petycji należy dołączyć zgodę wyrażoną przez podmiot trzeci na złożenie petycji w jego interesie.
Pracownik starostwa niezwłocznie po otrzymaniu petycji zamieszcza w rejestrze petycji prowadzonym w Biuletynie Informacji Publicznej skan petycji, datę jej złożenia oraz w przypadku wyrażenia zgody – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
Informacja na stronie BIP jest na bieżąco aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.
Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz na stronach internetowych podczas bieżącej aktualizacji zamieszczonego tam scanu petycji.
Petycja w sprawie już rozpatrzonej nie zawierająca nowych faktów lub dowodów może zostać pozostawiona bez rozpatrzenia.
O pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia należy niezwłocznie poinformować wnoszącego petycję, z równoczesnym przekazaniem informacji o sposobie załatwienia już zgłoszonej petycji.
Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane będą przez różnych nadawców dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy (petycja wielokrotna), petycje te rozpatruje się łącznie.
W przypadku petycji wielokrotnych pracownik starostwa ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej okres oczekiwania na dalsze petycje. Okres ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
Sposób załatwienia petycji wielokrotnej ogłasza się wyłącznie w Biuletynie Informacji Publicznej.
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
II. FORMA SKŁADANIA PETYCJI
Petycje mogą być wnoszone:
1) w formie pisemnej:
2) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej wysyłając:
Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
III. OPŁATY
Petycje nie podlegają opłacie.
IV. TERMIN ROZPATRZENIA PETYCJI
Petycja rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki przez Radę Powiatu Toruńskiego, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji w wyznaczonym terminie ulega on przedłużeniu, nie dłużej jednak niż do 3 miesięcy, licząc od upływu terminu wcześniej wyznaczonego.
W przypadku gdy Rada Powiatu Toruńskiego nie jest organem właściwym do rozpatrzenia petycji przekazuje ją niezwłocznie właściwemu podmiotowi, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, zawiadamiając równocześnie o tym wnoszącego petycję.
V. INFORMACJA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/W (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informuję, iż:
1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Starosta Toruński z siedzibą w Toruniu ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń, dane kontaktowe Administratora danych: tel.: 56 6628800, e-mail: starostwo@powiattorunski.pl,
2. Inspektorem Ochrony Danych jest Sekretarz Powiatu, Starostwo Powiatowe w Toruniu, ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń, dane kontaktowe Inspektora: tel. 56 6628888 e-mail: iod@powiattorunski.pl,
3. Możesz kontaktować się z nami w następujący sposób: listownie (na adres Administratora), e-mailowo i telefonicznie (podane w punkcie 1 i 2).
4. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu rozpatrywania petycji, na podstawie art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 1 i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach;
5. Podanie Twoich danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
7. Twoje dane osobowe przetwarzane będą przez okres wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych ( Dz. U. 2011, Nr 14, poz. 67 zm.: Dz. U. z 2011 r. Nr 27, poz. 140) a następnie zostaną usunięte.
8. Posiadasz prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania oraz ograniczenia przetwarzania.
9. Przysługuje Ci skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
10. Twoje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
VI. PODSTAWA PRAWNA
W związku z ogłoszonym w kraju stanem epidemii uprzejmie informuję, że zostaje zawieszona obsługa klientów w Wydziale Komunikacji i Transportu. Możliwość umówienia wizyty przez Internet została zawieszona od 21.03.2020 r. Jednocześnie informuję, że osoby które mają umówioną wizytę do dnia 27.03.2020 r. zostaną obsłużone w wyznaczonym terminie. Umówione terminy po dniu 27.03.2020 r. zostają anulowane.
W związku zaistniałą sytuacją na podstawie art. 189e ustawy Kodeks postępowania administracyjnego osoby które nie dopełnią w terminie 30 dni zgłoszenia zbycia, nabycia pojazdu lub rejestracji pojazdu sprowadzonego z krajów UE nie będą podlegały karze. Postępowania w sprawie naliczania kar wszczęte przed zawieszeniem obsługi klientów będą prowadzone a kary będą egzekwowane.
Uprzejmie informuję, że sprawy dotyczące zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu zarejestrowanego w kraju można dokonać bez konieczności wizyty w Wydziale Komunikacji i Transportu, a mianowicie poprzez:
1. epuap – przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego,
2. pocztą elektroniczną na e-mail (przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego),
3. pocztą tradycyjną,
4. poprzez pozostawienie wypełnionego wniosku wraz załącznikami w biurze podawczym utworzonym na parterze budynku starostwa.
Wersje elektroniczne
1 stycznia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 10 września 2009 r. o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 190, poz. 1473), której celem jest wprowadzenie do obrotu prawnego elektronicznych dzienników urzędowych (Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego) prezentowanych na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl . Stały się one autentycznym źródłem prawa.
Pod menu "BIP JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH POWIATU" wypisane są wszystkie jednostki Powiatu Toruńskiego. Poza Powiatowym Urzędem Pracy, który ma własny BIP, pozostałe jednostki korzystają z publikowania informacji w Biuletynie Starostwa. Proszę o wybranie nazwy jednostki poniżej lub na pasku po lewej stronie aby wejść do Biuletynu danej jednostki.